Docenten

Barbara Stuyling de Lange

Stemcoaching

Ooit had ik studentenbaantjes bij het Holland Festival en de Stadsschouwburg in Amsterdam. Nu heb ik al vele jaren een logopediepraktijk, maar het theater blijft boeien. Het samenspel van decor, licht, kostuums, spel, verbeelding…
Naast m’n logopediepraktijk heb ik zeven jaar op een particuliere theateracademie spreekstemtechnieken onderwezen, studenten geleerd hun eigen klankkleur te ontdekken, en hoe die toe te passen. Stemcoaching, heet dat: adem, stem en spreektechniek zo goed leren beheersen, dat het natuurlijk wordt en je er tijdens het acteren niet over na hoeft te denken. Leren hoe de stem klinkt, hoe andere stemmen klinken, hoe de stemmen van acteurs op elkaar en op het publiek overkomen.

Zelf zing ik in het Soulkoor van het Amsterdamse Muziekpakhuis. Net als zingen is spreken een kwestie van ritme, melodie, tempo, dynamiek, articulatie, intonatie, timing. De stem zit niet alleen in de keel, in de mond, maar in het hele lijf, in de beweging, de gebaren: de lichaamstaal. Oefen het, en je wordt je bewust van je houding, gezichtsexpressie, oogcontact. Oefen het, en je maakt van letters op papier de magische wereld van het toneel.

 

 

Jan van Bergen

Docent tekstschrijven, filosofie en conceptontwikkeling

Het begon toen een gedichtje van hem gepubliceerd werd in het blad Harlekijn van Herman van Veen. Niet lang daarna ging hij naar de Kleinkunstacademie en studeerde later Nederlands aan de GU te Amsterdam. Hij werkte als pr-medewerker van een schouwburg en als productieleider van een opera, maar koos voor een bestaan als zelfstandig auteur. Sindsdien schrijft hij voor theater, tv, film, radio, print en reclame.
Een jaar lang leverde hij vrijwel alle tekst-en voor het KRO-radio Cabaret, die hij ook mede-uitvoerde. Met Pim de la Parra schreef hij het scenario van de speelfilm Dagboek van een Zwakke Yogi.

Zeven jaar lang maakte hij deel uit van het eerste schrijversteam van Goede Tijden, Slechte Tijden. Hij werkte mee aan comedyseries van Chiem van Houweninge voor de Vara, schreef afleveringen voor diverse dramaseries van Endemol, en was script writer voor entertainmentprogramma’s. Met Peter Verburgt schreef hij een toneelstuk over het leven van Van Oldenbarnevelt, en het Limburgs Dagblad publiceerde 300 afleveringen van zijn feuilleton De Opvolgers. Voor diverse artiesten schreef en schrijft hij liedteksten in vrijwel alle genres.  Momenteel werkt hij aan formats voor tv-series, en coacht hij een aantal jonge mensen die onderweg zijn met hun theatercarrière.

Jan maakte zes jaar deel uit van de selectiecommissies van het Concours om de Wim Sonneveld Prijs en van de Annie MG Schmidtprijs, was zes jaar adviseur muziekheater bij het Fonds Podium Kunsten, gedurende vijf jaar bestuurslid van BUMA, en vier jaar lid van de Raad van Toezicht van BUMA/STEMRA. Namens LIRA is hij bestuurlid van Stichting DraMaastricht, podium voor dramaschrijvers.

Rob van Houten

Mime/fysiek theater

Rob van Houten volgde een mimeopleiding bij jeugdtheater Carrousel in de geest van Stanislavsky.
Met een mimesoloprogramma won hij de publieksprijs tijdens een sterk bezet internationaal mimefestival in Zwitserland. Dankzij een studiebeurs kon hij vele theaterindrukken opdoen in Amerika.

Hij ontwikkelde zich als sprekend acteur en richtte het theatergezelschap Funhouse op, een bonte “dubbele bodem” revue vol verrassende wendingen en met de meest uiteenlopende disciplines en acts. De onnavolgbare special effecten, ontwikkeld in samenwerking met de marionettenkunstenaar Feike Boschma, werden zijn handelsmerk. Mooie danseressen, glitter, wonderlijke figuren, special effects waren de ingredienten van deze burlesque vaudeville-achtige on-Hollandse shows.

Onder zijn leiding werden er vele Funhouse produkties gerealiseerd. Optredens niet alleen in de Nederlandse schouwburgen, maar ook tot ver buiten onze landsgrensen. Tropenjaren!!

Op TV was hij een aantal jaren te zien in Sesamstraat. In zowat alle TV soaps van Wim T. Schippers (van Waldolala t/m We zijn weer thuis) speelde Rob de rol van de gore cafetaria-eigenaar Boy Bensdorp.
Rob was vele malen gast in de diverse TV showprogramma’s, w.o. de Rudy Carell Shows in Duitsland en speelde vele gastrollen in soaps.
Hij maakte deel uit van TV programma-redacties en begeleidde en regisseerde jonge kleinkunstartiesten, en verleende zijn stem aan vele radio en TV commercials tussen zijn schoolconcerten door!

Rob vindt het een uitdaging om de mensen zich meer bewust te maken van hun lichaam, de expressieve non-verbale taal van het lichaam. Het omgaan met attributen. Bewust zijn van de omgeving en ruimte en vooral het observeren van de wereld om zich heen.

Peter Kann

Docent liedrepertoire en muzikale begeleiding

Sinds het eind van mijn studie compositie aan het Haags Conservatorium ben ik gefascineerd, en eerlijk gezegd een beetje verliefd geweest op het medium theater. Na mijn studie heb ik een aantal producties van muziek voorzien. Dat ik bij de musical terecht kwam was ook geen toeval, met producties zoals Pippin en Children of Eden waar ik muzikaal leider was. Ik kwam met de kleinkunst in aanraking toen ik in 2004 bij Theateropleiding Selma Susanna ging werken als repetitor. Daar heb ik het kleinkunst vak als pianist en componist geleerd. Ik vorm een duo met kleinkunstenaar Bert Wagenaar van Kreveld met wie ik ook liedjes schrijf. Ook voor andere zangers schrijf ik muziek en begeleid ik hun optredens.

 Bij de Paul van Vliet Academie geef ik les in liedpresentatie en begeleid ik de studenten in  liedschrijven. Ik help de zanger de innerlijke acteur te vinden, en omgekeerd de innerlijke zanger in de acteur te vinden. Daarbij put ik uit mijn ervaring met acteurs, regisseurs, en zangers. Gezongen voordracht staat dus centraal in mijn lessen. Liedjesschrijven is daar ook een onderdeel van, de ervaringen van een lied presenteren neem je mee in het maken van een liedtekst. Zo voeden de verschillende aspecten elkaar. 

Marianne Koopman

Docent zang

Marianne studeerde hoofdvak zang aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. Ze won het Cristina Deutekom Concours in 1990 en studeerde verder bij Margreet Honig, David Harper,  Cristina Deutekom en Peter Elkus.

Aanvankelijk was Marianne  vooral als soliste werkzaam in het oratorium- en concertcircuit, zong bij diverse beroepskoren (Nederlands Kamerkoor, Groot Omroepkoor, koor van De Nederlandse Opera) en was zangeres en actrice bij diverse kleinschalige projecten, zoals de absurdistische Lunchopera op muziek van Martin van Dijk.

Haar klassieke repertoire is omvangrijk en breedschalig, maar populaire muziek wordt door haar bepaald niet geschuwd. Ze nam deel aan de succesvolle musicalproductie “Anatevka” (Joop Van Den Ende Producties). Met Ensemble Tuhú gaf ze tientallen concerten met Zuidamerikaans repertoire, waarbij ze haar liefde voor het repertoire van Astor Piazzolla en Mercedes Sosa ontdekte.

Rieneke van Nunen

Spel en zanginterpretatie

Zij studeerde in 1991 af aan de Academie voor Kleinkunst in Amsterdam. Na verschillende cabaretprogramma’s met o.a Theo Maassen en Lenette van Dongen was ze te zien in de musicals Move, Evita en De Spooktrein en in de toneelproductie Potasch en Perlemoer. Op televisie speelde ze jarenlang vaste rollen in series als De Sylvia Millecam Show, Kees & Co. en Oppassen! en vele gastrollen o.a in Bureau Kruislaan, ‘t Zonnetje in huis en Gooische vrouwen.

Daarnaast is ze sinds vijftien jaar drama-, musical-, kleinkunstdocente op diverse beroepsopleidingen en richtte ze drie jaar geleden ‘Theaterschool Rieneke van Nunen’ op. Sinds 2003 produceerde ze voor Lex Passchier Productions de voorstellingen Op de drempel, een toneelmonoloog met Joost Prinsen, en De engel op mijn schouder, de afscheidstournee van zanger/gitarist Eddy Christiani.

Voor Het Thriller Theater produceerde ze eerder de producties En toen waren er nog maar, Moordspel, Arsenicum en oude kant, De vrouw in het zwart en De Spooktrein, Sherlock Holmes en de hond van de Baskervilles en Paul Vlaanderen en het mysterie van de verzonnen dood.

Wim Dröge

Docent comedy en acteren voor de camera, en (groot) entertainment

Tot 2011 heeft Wim een groot gedeelte van de tv-comedy en het entertainment op de Nederlandse commerciële televisie mede bepaald. Zowel als regisseur en als producent van Endemol. Nadat hij was afgestudeerd aan de regieopleiding te Amsterdam was hij als acteur betrokken bij diverse gezelschappen,  en te zien in een aantal tv-drama’s. Zijn tv-carrière begon bij de Tros waarna hij bij John de Mol producties werkzaam was als uitvoerend producent, met onder andere Rad van Fortuin in zijn portefeuille. Wim’s naam raakte snel bekend en toen RTL in Nederland van start ging, zocht men hem aan als programmaleider RTL 4.

Na een jaar miste hij echter het creatieve in die functie. Hij stapte over naar Joop van den Ende tv-producties, waar hij vijf jaar lang programmaleider was en uitvoerend producent van o.a. de programma’s van Henny Huisman, Ron Brandsteder, Caroline Tensen en grote fundraising programma’s voor o.a. WNF, Foster Parents, Nationale Bomen Actie en de Postcode Loterij. Na het ontstaan van Endemol was hij daar een aantal jaren uitvoerend producent en regisseur. Talloos zijn de programma’s die gemaakt werden onder zijn eindverantwoordelijkheid en regie. De André van Duin Show en de comedyseries SamSam en Kees & Co zijn monumenten in de Nederlandse tv-geschiedenis.

In 2004 werd Wim benoemd tot producent non-fictie Endemol, en vielen grote shows zoals Miljoenenjacht onder zijn verantwoordelijkheid. In 2007 werd hij tevens benoemd tot Hoofd Conceptontwikkeling. In 2010 verliet Wim Endemol, met het idee het een beetje rustiger aan te doen. Zijn agenda was al snel weer volgeboekt met tal van regies en het produceren van evenementen en tv-programma’s.

 

Donald van der Maaten

Docent Laban & acteren

Donald is een Engelse acteur die zijn opleiding aan de bekende Engelse Central School of Speech and Drama in Londen kreeg. Hij werkte bijna elf jaar in Engeland waaronder tweeënhalf jaar bij The Royal Shakespeare Company. Ook deed hij daar film- en televisiewerk. In Nederland werkte hij o.a. bij Het Rotterdams Toneel en de Nieuwe Komedie in Den Haag.

Hij geeft les in de speciaal voor het acteren ontwikkelde, ruimte – en bewegingsanalyse van Rudolf Laban. Deze unieke analyse houdt zich bezig met de onderbewuste bewegingspatronen die wij hebben en brengt ze zodanig in kaart, dat de acteur ze bewust kan leren hanteren in zijn werk.

Zijn grote liefde voor het werk van William Shakespeare kan hij als in Engeland geschoold acteur als geen ander op studenten overdragen.

Evert de Vries

Docent theatermaken en cabarethistorie

Het Amsterdams Kleinkunst Festival dat hij bedacht en oprichtte is al meer dan dertig jaar een begrip in de theaterwereld. Het onderdeel ‘Concours om de Wim Sonneveldprijs’ is een van de grote springplanken voor aanstormend kleinkunsttalent. Ook de zo felbegeerde Annie MG Schmidtprijs werd door hem bedacht.

Tijdens zijn studie aan de Academie voor Expressie door Woord en Gebaar te Utrecht ontmoette hij Martin van Waardenberg en Wouter Stips, met wie hij het cabaret ‘Van Santen, Van Santen en Van Santen’ oprichtte. Vanaf begin jaren 80 werkte hij voor verschillende radio-omroepen samen met Han Peekel, Wouter Stips, Theo Stokkink en Sietze Dolstra. Later vormde hij met Johan Hoogeboom en Herman Fluitman het cabaretensemble ‘Heren op Zicht’. Samen met Martin van Dijk en Rob van de Meeberg vormde hij het cabaretensemble Getergde mannen. Talloos zijn in de loop der jaren de regies die hij deed en de producties die hij maakte.

Voor zijn grote verdiensten voor het cabaret en de kleinkunst werd Evert benoemd tot Ridder in de orde van Oranje Nassau. De stad Amsterdam drukte haar waardering uit door hem te benoemen tot Ereburger.

Paul van Vliet

Paul van Vliet

In de zogenaamde Grootmeesterlessen geeft Paul zijn meer dat zestig jarige theaterervaring door in de vorm van verhalen, vragen en antwoorden. Adviezen, do&don’ts en inzichten ontstaan gedurende een levenlang leven, draagt hij bevlogen over. Tijdens het afstudeerjaar is hij intensief betrokken bij het proces van de te maken eindvoorstellingen en buigt hij zich met de student in kwestie over de voorlaatste versies van de tekst van de afstudeervoorstelling.

JOOST VERHAAR

Docent dans

Joost danst al vanaf zijn vierde jaar. Toen hij tien was werd hij aangenomen op de vooropleiding van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag waar hij uiteindelijk in 1994 op hbo-niveau afstudeerde.
Er volgde een danscarrière bij verschillende gezelschappen in binnen- en buitenland. Circa 12 jaar geleden begon hij met lesgeven in verschillende stijlen. Daarnaast is Joost werkzaam als personal trainer, choreograaf en danser.
Joost zijn leven heeft als motto: dans is leven,leven is dans. Zijn doel is dan ook om als dansdocent en danser/choreograaf zoveel mogelijk mensen in aanraking te laten komen met dans.

Bert Stoots

Muzikale begeleiding, zanginterpretatie & repertoire

Bert was eerder als docent zangpresentatie en musical coach verbonden aan Scapino Dansacademie in Amsterdam, Rotterdamse Dansacademie, Academie voor Kleinkunst in Amsterdam,  Fontys Dansacademie en Fontys Conservatorium in Tilburg en Ata/Athans in Amsterdam. Hij gaf masterclasses op conservatoria en theaterscholen in het vak tekstinterpretatie zang. Componeerde talloze liedjes voor theater en tv, produceerde diverse C.D.’s en was enkele jaren jurylid van de Wim Sonneveld Prijs van het Amsterdams Kleinkunst Festival en hij was en is betrokken bij veel tv- en radioprogramma’s

Tijdens zijn lange carrière was hij  onder meer orkestleider van de musicals ‘Salvation’ (met Rob de Nijs, Bill van Dijk, Elsje de Wijn), van Annie M.G Schmidt en Harry Bannink: ‘En nu naar bed’ (met Conny Stuart, Mary Dresselhuys, Jenny Arean, Frans Halsema), ‘Wat een planeet’ (met Conny Stuart, Willem Nijholt), ‘Je moet er mee leren leven’ (met Conny Stuart, Sylvia de Leur, Jenny Arean), medeschrijver Guus Vleugel. Daarna begeleider van theaterprogramma’s van Conny Stuart, Georgette Hagedoorn, Adèle Bloemendaal, Robert Paul, Loeki Knol, Sietze Dolstra en andere theatercoryfeeën.

Hij was componist/muzikaal leider van de theater-en t.v. musical ‘Hé kijk mij nou’ (met Henk Molenberg, Sylvia de Leur, Robert Paul, Hans Otjes; tekstschrijver Leen Valkenier) en is mede-initiator en was vanaf het begin in 1986 tot 2012 muzikaal leider/arrangeur van theatergroep ‘Jeans’.

Jo van de Meij

Acteren

Zij studeerde af in Amsterdam als zowel Actrice als Theatermaker. Na een korte tour door Nederland met haar Cabaret voorstelling ‘Oh Romeo, waar hang je uit?’ vertrok ze naar New York. Bij de Stella Adler Acting Studio volgende ze meerdere masterclasses en eindigde haar educatie in London met Shakespeare lessen van o.a. Tim Carroll, die ze later opzocht in Canada om de repetities van zijn Henry V productie bij te wonen op het Shaw Festival. De afgelopen acht jaar regisseerde en coachte ze bij verschillende theatergezelschappen en zette ze haar eigen Theater stichting ‘Park Avenue Theater’ op. Een stichting die Engelstalige theater workshops en theatervoorstellingen brengt met en voor zowel professionals als beginnende level acteurs.

Haar liefde voor Shakespeare begon op haar 11e en die is sindsdien alleen maar gegroeid. Ze was vast cast-lid bij The Dutch Factory, een Engelstalig Shakespeare gezelschap, waar ze (hoofd)rollen speelde in A Midsummer Nights Dream, Romeo & Juliet en Richard III. Op middelbare scholen gaf zij met deze groep ‘Shakespeare is hot’ workshops. Via haar eigen stichting geeft zij ‘Shakespeare Intensive’ workshops voor gevorderde spelers. Ook regisseerde ze ‘As You Like it, All’s Well That Ends Well, Richard III en Much Ado About Othello (een gecombineerde voorstelling).

Daarnaast heeft ze als regisseur gewerkt bij Real-life gaming waar zij een grote groep acteurs coachte in een interactief spel met 400 deelnemers.

“Vertrouwen, inzet en respect zijn de pilaren van wat ik doe. Binnen een vertrouwde omgeving kun je leren, groeien, vallen en opstaan. Wanneer je iets wil en bereid bent ervoor te werken kun je heel ver komen, hoe meer je zelf aan inzet toont, hoe meer je uit elk project kan halen. De laatste pilaar, respect, is onmisbaar in onze groei als artiest en mens. “

MARTIN VAN DIJK

Op 5 juni 2016 overleed onze vriend Martin van Dijk.

Vanaf de eerste dag zette hij zijn sterke en muzikale schouders onder de academie.
Hij stimuleerde, inspireerde, componeerde, begeleidde en ondersteunde.
Als levenslustige vogels vlogen de composities uit zijn hart naar de studenten toe en hun teksten werden betere liedjes. Met Martin als begeleider voelden zij zich sterker en gesteund als zij hun eerste stappen zetten in het felle theaterlicht.
Martin was liefde die zich uitte in muziek. Tot zijn laatste moment bleef hij componeren voor de studenten.

Martin zal altijd aan de Paul van Vliet Academie verbonden blijven als muzikale pijler van het eerste uur en onvoorwaardelijke steun en toeverlaat.