Algemeen

De opleiding

Vergeet wat je weet over theaterscholen, zoals dat het haast onneembare vestingen zijn, het een hele klus is om er op te komen… Waarom zou dat zo moeten zijn? Wij denken daar anders over. Talent moet zich rustig kunnen ontwikkelen. Mensen komen gaandeweg het proces genoeg drempels tegen die ze over moeten. Dan is het prettig als je al een tijdje samen met anderen onderweg bent. Dus geen zenuwslopend gedoe vooraf maar meteen een jaar lang de volledige, zware, vaktechnische en creatieve basistraining. Gegeven door docenten die zelf in het vak werkzaam zijn.

Dat vinden wij eerlijker voor het talent dat je hebt. Zelfs je schoolopleiding doet er niet echt toe om succesvol te zijn in het theater. Op school kun je lager zijn uitgekomen door bijvoorbeeld dyslexie, op het podium is dat totaal geen probleem. Een motivatiebrief met pasfoto, en na uitnodiging een gesprek. Dat is meestal voldoende om naar het eerste jaar te mogen om daar rustig te werken aan de ontwikkeling van je talent.

Wat ga je leren

De Paul van Vliet Academie kent een full- en een parttimetraject waar je het volgende gaat leren:

 

  • je eigen theatrale materiaal bedenken, ontwikkelen en schrijven;
  • op ieder moment toegang hebben tot de bron van creativiteit;
  • muziek lezen en schrijven, compositie;
  • je lichaam als één geheel te zien; als een instrument dat je voor heel veel zaken kunt gebruiken, mits het fysiek, emotioneel, mentaal en intuïtief goed ontwikkeld is;
  • de zakelijke en publicitaire kant van het theaterondernemerschap;
  • alle vakinhoudelijke en vaktechnische zaken die te maken hebben met theater, optreden voor publiek; de oude en moderne media;
  • de fijne kneepjes van het vak die je niet in boekjes vindt maar alleen van de meest ervaren vakmensen kunt leren.

Puur zelfstandig

Wij leiden op tot cabaretier, kleinkunstenaar, entertainer. Wat je gaat maken en doen is een vrije, persoonlijke vorm van kunst. Je bent zelf de bedenker, de maker, de uitvoerder en de verkoper. Wat je maakt is een product, en als artiest bén je een product. Zie dus vooral jezelf ook al meteen als een ondernemer. Vrij kunnen denken, spreken en handelen is essentieel voor deze vorm van kunst.
Overheidsbemoeienis past daar niet bij want dat beperkt, dus geen subsidie. Ook het bestaande idee: ‘meer voor minder’ waar iedereen in de kunstwereld en politiek over spreekt, kan en mag niet van toepassing zijn op cabaret/kleinkunst. De meeste cabaretiers hebben hun eigen bedrijf en zijn al snel werkgevers.
Voor een opleiding tot acteur, zanger, musicus of danser is een zware selectie aan de poort wellicht verdedigbaar, want de meesten van deze kunstenaars zijn later werknemers. Men is dienstbaar aan iets dat door een ander gemaakt is, en vaak gaat men van auditie naar auditie. Een meer dan prachtig vak, maar in de kern toch heel anders, want bij cabaret/kleinkunst komt inhoud en vorm voort uit jezelf.

Direct in het diepe

Je wens en drang om cabaretier, kleinkunstenaar, entertainer te worden is dus ook een keuze voor het ondernemerschap. Aangezien je voor onze opleiding geen DUO-lening of ov-jaarkaart krijgt, moet je al meteen creatief nadenken over hoe je jezelf gaat financieren. Je zult dus moeten investeren als je via ons het theatervak in wilt. Maar als je echt iets wilt, gaat niets je tegenhouden. De drempels die je tegenkomt op je weg zijn er om overheen te stappen. Maar mochten ze echt te hoog zijn wees dan slim en vraag ons mee te denken over een oplossing.